SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 150 >>

DEVAM: 60. Mestler Üzerine Meshetmek

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى يَعْنِي ابْنَ سَعِيدٍ ح و حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا الْمُعْتَمِرُ عَنْ التَّيْمِيِّ حَدَّثَنَا بَكْرٌ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ ابْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ عَنْ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَوَضَّأَ وَمَسَحَ نَاصِيَتَهُ وَذَكَرَ فَوْقَ الْعِمَامَةِ قَالَ عَنْ الْمُعْتَمِرِ سَمِعْتُ أَبِي يُحَدِّثُ عَنْ بَكْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ ابْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ عَنْ الْمُغِيرَةِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَمْسَحُ عَلَى الْخُفَّيْنِ وَعَلَى نَاصِيَتِهِ وَعَلَى عِمَامَتِهِ قَالَ بَكْرٌ وَقَدْ سَمِعْتُهُ مِنِ ابْنِ الْمُغِيرَةِ

 

Müsedded, hocaları Yahya b. Said ve el-Mu'temir vasıtasıyla Muğire b. Şu'be'nin şöyle dediğini haber vermiştir: "Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) abdest aldı, başının ön tarafını, sarığının üstünü meshetti."

 

Mu'temir rivayetinde de Muğire b. Şu'be; "Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) mestler üzerine, alnına ve sarığı üzerine meshederdi" demiştir. Ravilerden Bekr, "hadis (in bu son rivayetin)i lbn Muğire'den bizzat duydum” demiştir.

 

 

Diğer tahric: Buhari, vudu; Müslim, tahare; Nesaî, tahare; İbn Mace, tahare; Tirmizî tahare

 

AÇIKLAMA:     Bu Hadisi ravi Müsedded, Yahya b. Said ve el-Mu’temir olmak üzere iki ayrı kişiden rivayet etmiştir. Ancak her iki rivayetinde ilk ravisi Muğİre b. Şu'be'dir Hadisin farklı rivayetlerinde rivayet zincirinde bulunan ravilerin isimleri teker teker zikredilmiştir. Yahya ile Mu'temir'in rivayetlerindeki fark şudur: Yahya'nın rivayetinde başın ön tarafına meshedildiği açıkça ifade edildiği halde sarık üzerine mesh kapalı lafızlarla ifade edilmiştir. Açıkça mesh tabiri kullanılmamıştır. Mu'temir'in rivayetinde ise, başın ön tarafına ve sarığa meshedilmesi açık lafızlarla ifade edilmiştir. Müslim, Tirmizi ve Nesai de Yahya ibn Said rivayetinin sonunda Bekr'in "Ben bu hadis-i vasıtasız olarak İbn Muğire'den bizzat işittim" ilavesi vardır. Halbuki burada bu ilave hem Mu'temir'in hem de Yahya'nın senetlerinin sonuna ait olarak gösterilmiş bulunuyor. Musannif Ebu Davud'un burada bu açıklamayı yapmaktan maksadı senetteki bu farklılığa işaret etmektir.

 

Hadis-i şerif'in zahirinden anlaşıldığına göre mest ve sarık üzerine meshetmek caizdir. Nitekim, Şafiiler bu hadis'e bakarak "baş'a yapılan mesh'in tamam olması için sarık üzerine de meshedilmesinin müstehap olduğunu" söylerler. Bu hususta sarığın abdestli iken giyilmiş olup olmaması arasında  bir fark görmezler. Bağda takke olsa başın ön tarafını meshettikten sonra takkenin üzerine de meshedilmesi müstehaptır, derler. Fakat sadece sarığa meshedilmesini yeterli görmezler. Keza Hanefi Mezhebine göre de sadece sarık üzerine meshetmek abdest için yeterli değildir. İmam Malik ve ekseri ulemanın mezhebi de budur. Ancak İmam Ahmed’e göre sadece sarık üzerine meshetmek abdest için yeterlidir. Seleften bir cemaatde bu mevzuda İmam Ahmed'e tabi olmuşlardır.